Hvordan fungerer en søkemotor?
Forenklet sett kan vi si at prosessen består av følgende tre steg.
- Søkemotoren finner informasjon på internett (crawling)
- Søkemotoren sorterer og rangerer resultatene (indexing)
- Søkemotoren tilbyr sine lister/informasjon til sine søkere
1 – Crawling
Det første steget til søkemotoren er å finne ut hva internett har å tilby. Dette ved at søkemotorens roboter skanner all informasjonen de kommer over – flertalls millioner nettsider.
Alle de største søkemotorene har egne roboter som starter prosessen ved å laste ned nettsidens robottekst. Her står informasjon om hvilke sider som skal sjekkes. Ofte inneholder denne en oversikt over nettsidens innhold. Eieren til siden kan om ønskelig bruke robotteksten til å kontrolle hvordan søkemotorene behandler siden. Eksempelvis dersom eieren ikke vil at siden skal lagres i søkemotorenes databaser.
Videre er det algoritmer som bestemmer hvor ofte sidene skal skannes for oppdateringer og hva som skal tas inn i søkemotorenes databaser. Vi kjenner ikke detaljene til algoritmene, men det er grunn til å tro at særlig frekvensen av siden oppdateringer spiller en rolle.
Alt i alt er det uproblematisk å få søkemotorene til å notere siden din. Dersom du lager innhold er det et spørsmål om tid. Dessuten kan du manuelt sende siden til flere av søkemotorene, for eksempel ved bruk av Googles URL Inspection Tool.
2 – Indeksering
Når robotene er med sin crawling, indekserer den resultatene i sin database. Søkemotoren må få organisert all informasjon, slik at den på best og raskest mulig vis kan tilby den til søkere. Sorteringen skjer ved at innholdet begrenses til sin kjerne. «dansere» og «danseren» blir begge begrenset til «danser». Ord som «var», «å» tas ikke med.
Formålet med denne prosessen er å komprimere innhold, og forstå hva det handler om. Slik at søkemotoren kan avgjøre når det er aktuelt å tilby siden i sine søkeresultater.
3- Dannelse av søkeresultater
Det siste steget i søkemotorens funksjon, er dannelsen av søkeresultatene. Når en forbruker gjør et søk, henter søkemotoren frem de relevante resultatene, sorterer dem etter antatt verdi, og tilbyr listen til søkeren. Slike lister kalles SERP (search engigne results page).
Det er prosessen med å sørge for at siden har en høy antatt verdi i tråd med søkemotorens algoritme – som er søkemotoroptimalisering. Eksempelvis spiller faktorer som innkommende lenker og bruk av nøkkelord (søkeordet) en stor rolle.