Hvordan velger man nøkkelord?

Hvordan velge nøkkelord

Hva er et nøkkelord?

Et nøkkelord er helt enkelt forklart et ord eller en frase som søkes på i søkemotorene. Hvis du ønsker å bli synlig på nettet, må du velge i hvilke søk du vil dukke opp. Eksempler på nøkkelord er «parkering Bergen sentrum», «taxi Bodø», og «Liverpool».

Begrepet nøkkelord brukes aktivt innen søkemotoroptimalisering, men er noe misvisende da «nøkkelordet» like gjerne kan være en «nøkkelfrase».

Hvordan velger man de riktige nøkkelordene?

La oss si at har en nettside der du selger moderne lamper. Målet er da å dukke opp når noen søker ett søk etter nettopp det. Dette er åpenbart, men det er flere som bommer allerede her. En såkalt nøkkelordanalyse koker ned til to ting: først avgjør man hva som har relevans, deretter bestemme seg hvor man ønsker å konkurrere.

Relevans

«think like your prey»

Her handler det om motivasjonen din for å få trafikk. Det handler om å velge de nøkkelordene som lampekjøpere faktisk søker etter.  Dersom temaet for nettsiden din har høye søkevolum kan enkelte verktøy gi deg et «fasitsvar» på dette. Men i vår erfaring er dette ofte ikke tilfelle i det norske markedet. Ofte kan fornuft være det beste alternativet her. Skriv ned ting kundene dine potensielt kan søke på, finn ut hva konkurrentene dine skriver om eller sjekk ut om noen SEO-verktøy kan gi deg tips.

Valg

Når man har avdekket hva som er relevant, må man bestemme nærmere hvor man ønsker å rangere, og hvor du skal legge hovedfokuset ditt. I vår mening er det to tungtveiende hensyn man bør ta høyde for. Trafikk og konkurranse. Hvor mange kunder finnes det, og hvor mange tilsvarende eller bedre konkurrenter kjemper om dem?

Trafikk

Hvis nøkkelordet ikke har noe trafikk, er det rett og slett ikke vits å rangere. Du vil ikke få selge lamper ved å skrive artikler ingen leser.

Konkurranse

Det er vanskelig å rangere der konkurransen er høy. Eksempelvis stilles det veldig høye krav for å rangere for «forbrukslån». Konkurransen for nøkkelfraser er ofte mindre enn for nøkkelord. Eksempelvis vil «fotballdrakt» være vanskeligere enn «kjøpe fotballdrakt» som igjen er vanskeligere enn «kjøpe fotballdrakt Norge »

Konkurransen til et nøkkelord lar seg undersøke ved bruk av SEO-verktøy som Moz og Neilpatel.

Balanse

Det er den riktige balansen mellom konkurranse og trafikk som gjør at man lykkes med valg av nøkkelord. Med tid og innsats går det helt fint an å rangere godt for nøkkelord som har høy trafikk og høy konkurranse.